راهنمای شغلی کارشناس شبکه های اجتماعی

راهنمای شغلی

راهنمای شغل کازشناس شبکه های احتماعی

شما در شغل کارشناس شبکه های اجتماعی (social media specialist) مسئول تولید، سرپرستی و مدیریت محتوا در پلتفرم‌های مختلف از جمله تلگرام و اینستاگرام با هدف جذب مخاطب و افزایش حضور آنلاین یک برند هستید. در این شغل، همواره با مخاطبان در ارتباط بوده، معیارهای مختلف را ارزیابی کرده و استراتژی‌های مختلف برای افزایش فالوور و تعامل و همچنین تبلیغ محصول یا خدمات برند را اجرا خواهید کرد.

روز کاری کارشناس شبکه‌های اجتماعی با مرور و بررسی نوتیفیکیشن‌ها، پیام‌های خصوصی و کامنت‌های جدید آغاز می‌شود. او باید به نظرات و پیام‌ها پاسخ بدهد و از فالوورها برای حمایت کردن از پیج تشکر کند. همچنین، او باید بخشی از وقت خود را برای جستجوی موضوعات پرطرفدار و هشتگ‌های مرتبط صرف کند تا همواره در جریان آخرین ترندها و اتفاقات جدید حوزه کاری خود قرار بگیرد.

لینک مرتبط: مقالات راهنمای شغلی

یکی دیگر از وظایف کارشناسان شبکه اجتماعی، برنامه‌ریزی برای انتشار پست، استوری و محتواهای جدید و به طور کلی، تنظیم تقویم محتوایی، است. گاهی اوقات ممکن است با توجه به نیازهای فوری تبلیغاتی، این کارشناسان تغییراتی در تقویم محتوایی خود ایجاد کنند.

برای تعیین استراتژی‌های موفق، کارشناس شبکه های اجتماعی باید همواره با اعضای تیم بازاریابی همکاری کرده و در جلساتْ اطلاعات مرتبط با کمپین‌های جاری، تبلیغات و عملکرد پست‌های قبلی را با آن‌ها به اشتراک بگذارد. همچنین، بخش قابل توجهی از روز کاری این کارشناس به طراحی و تولید محتوا با کمک ابزارهایی همچون فوتوشاپ، کنوا و کپ کات اختصاص دارد. با کمک این نرم‌افزارها،‌ می‌توان گرافیک‌های بصری، زیرنویس‌ و پست‌های جذاب ایجاد کرد.

لینک مرتبط: آگهی های استخدام کارشناس شبکه های اجتماعی

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس شبکه های اجتماعی

  • طراحی و اجرای استراتژي فضای مجازی برای افزایش آگاهی برند و جذب مخاطب
  • پاسخگویی به کامنت‌ و دایرکت و برقراری ارتباط موثر با مخاطبان صفحه
  • تجزیه و تحلیل کمپین‌های سوشال مدیا و تهیه گزارش‌های هفتگی و ماهانه
  • سفارش و هماهنگی تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • اجرای پروژه‌های سوشال لیسنینگ برای آگاهی از نظرات مردم نسبت به برند

تغییر مسیر شغلی به کارشناس شبکه های اجتماعی

افرادی که قصد تغییر شغل دارند، اگر پیش‌تر مشغول کار کردن در یکی از حوزه‌های زیر باشند، می‌توانند فرآیند تغییر شغل را راحت‌تر از دیگران پشت سر بگذارند.

  • کارشناس مارکتینگ
  • نویسنده محتوا یا کپی رایتر
  • کارشناس روابط عمومی
  • طراح گرافیک
  • کارشناس دیجیتال مارکتینگ
  • کارشناس امور مشتریان
  • کارشناس فروش

چگونه کارشناس شبکه های اجتماعی شویم؟

1- برای استخدام شدن به عنوان کارشناس فضای مجازی باید ابتدا در دوره‌های ادمینی شرکت کرده و با اصول فعالیت در هر پلتفرم آشنا شوید.

2- رزومه‌ای از مهارت‌های نرم و سخت خود و همچنین دوره‌هایی که در آن‌ها شرکت کرده‌اید تهیه کرده و برای موقعیت‌های متناسب با شرایط خود ارسال کنید.

3- درباره سازمان مورد نظر خود تحقیق کرده و برای پاسخ به سوالات مصاحبه کاری آماده شوید.