راهنمای شغل کارشناس ارتباط با مشتریان
به عنوان کارشناس واحد ارتباط با مشتری، شما نقش مهمی در برقراری ارتباط دو طرفه بین سازمان و مشتریان آن خواهید داشت. همچنین، با بررسی دادههای جمعآوری شده درباره نظرات و رفتار مشتریان در رابطه با محصولات شرکت، درک نیازهای آنها و ارائه راهکارهای مناسب را امکانپذیر خواهید کرد.
در معرفی شغل کارشناس ارتباط با مشتری لازم به ذکر است که این افراد در واحد امور مشتریان کار میکنند و نقشی حیاتی در موفقیت هر سازمان دارند. آنها ممکن است به تماسها و پیامهای مشتریان در رابطه با چالشهای استفاده از یک محصول یا خرید آن پاسخ دهند یا برای پیگیری، فالوآپ و اطمینان از برطرف شدن برخی مشکلات، خودشان با مشتری تماس بگیرند.
لینک مرتبط: مقالات راهنمای شغلی
روز کاری کارشناس ارتباط با مشتری، با چک کردن ایمیلها و پیامها و بررسی لیست تماسهای فالوآپ که باید در طول روز برقرار کند، آغاز میشود. سپس، او برای پاسخگویی به تماسهای مشتریان آماده میشود. با توجه به اندازه شرکت، تعداد تماسهایی که یک کارشناس در طول روز به آنها پاسخ میدهد، متفاوت خواهد بود.
موضوع تماسهای دریافتی با توجه به شرکتی که کارشناس در آن فعالیت میکند، متفاوت خواهد بود. برای مثال، کارشناس ارتباط با مشتری در یک شرکت بیمه، ممکن است مزایای انتخاب هر یک از خدمات ارائه شده را برای مشتری شرح دهد، مشکلات مربوط به پرداخت آنها را پیگیری کند و یا به سوالات آنها درباره هزینه انواع خدمات پاسخ دهد.
این کارشناسان تعدادی سناریوی از پیش آماده شده براساس سوالات پرتکرار را در اختیار دارند که میتوانند با کمک آنها پاسخگوی مشتریان باشند. همچنین، آنها باید دانش کافی درباره محصولات و خدمات شرکت خود در اختیار داشته باشند تا در صورت لزوم، بتوانند مشتریان را بطور کامل راهنمایی کنند.
لینک مرتبط: آگهی های استخدام کارشناس ارتباط با مشتریان
وظایف و مسئولیتهای کارشناس ارتباط با مشتریان
- شناسایی مشکلات و چالشهای پیش روی مشتری و ارائه راهکارهای متناسب
- تهیه گزارشهای کامل از مشکلات پرتکرار مشتریان
- برقراری ارتباط موثر با مشتریان و تلاش برای جلب رضایت آنها
- راهنمایی مشتری از ابتدا تا انتهای فرآیند خرید
- تماس با مشتریان پس از اتمام فرآیند خرید و تشویق آنها به خرید مجدد
تغییر مسیر شغلی به کارشناس ارتباط با مشتریان
افرادی که قصد تغییر شغل دارند، اگر پیشتر مشغول کار کردن در یکی از حوزههای زیر باشند، میتوانند فرآیند تغییر شغل را راحتتر از دیگران پشت سر بگذارند.
- کارشناس بازاریابی
- کارشناس فروش
- کارشناس منابع انسانی
- معلم
- ادمین اینستاگرام
چگونه کارشناس ارتباط با مشتریان شویم؟
1- بهتر است برای تحصیل در این شغل، ابتدا در دانشگاه در یکی از رشتههای مدیریت، ارتباطات، علوم اجتماعی و جامعهشناسی و… تحصیل کرده باشید. (این مرحله ضروری نیست.)
2- با شرکت در دورههای آموزشی آنلاین و حضوری یا بصورت خودآموز طرز کار با کامپیوتر و نرمافزارهای آفیس را بیاموزید.
3- در دورههای CRM یا همان مدیریت ارتباط با مشتری شرکت کنید.
4- برای موقعیتهای شغلی استخدام کارشناس ارتباط با مشتری رزومه بفرستید.