راهنمای شغل طراح گرافیک
گرافیستها به ایجاد محتوای بصری به دو شکل چاپی یا دیجیتالی میپردازند. یک مدیر هنری، مشتری یا شرکت به گرافیست، ایدهای را برای انتقال بصری آن ایده ارائه میدهد. پس از آن، گرافیست از اشکال، متن و رنگ برای به تصویر کشیدن مفاهیم استفاده خواهد کرد.
تقاضای زیادی برای استخدام گرافیست در شرکتها و سازمانهای مختلف وجود دارد. شما به عنوان یک طراح گرافیک، حق انتخاب زیادی در رابطه با نوع محل کار خود خواهید داشت. این امکان برای کارجویان وجود دارد که به صورت حضوری، دورکار یا ترکیبی از هر دو (هیبرید) فعالیت کنند. شما میتوانید از ابزارها و پلتفرمهای مدیریت پروژه مانند ترلو (Trello) استفاده کرده تا تسکها را تقسیم کنید و از پیشرفت پروژه آگاه باشید. علاوه بر این، در شغل گرافیست امکان کار به صورت فریلنسری هم وجود دارد.
لینک مرتبط: مقالات راهنمای شغلی
یک طراح گرافیک روز خود را با چند مرحله مهم آغاز میکند. اولین گام اغلب شناخت بهتر نیازهای مشتری یا کسب و کار است. یک طراح نیاز دارد تا درک عمیقی از نیازها و ترجیحات مخاطبان هدف داشته باشد تا بتواند طرحهایی را ایجاد کند که باعث جذب و تعامل موثر با آنها شود. پس از آن، انجام تحقیقات و جمع آوری اطلاعات مربوط به پروژه مورد نظر انجام میشود. این فرآیند شامل مطالعه دقیق در مورد موضوع، رقبا و روندهای طراحی است. سپس، طراح گرافیک با توجه به اطلاعات به دست آمده به ایجاد اولین اسکچها و ایدههای خود میپردازد.
طراحی گرافیک یک شغل هنری و خلاقانه است که موفقیت در آن ترکیبی از استعداد هنری، دانش فنی و ایدههای خلاقانه را میطلبد. طراحان گرافیک با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی مانند Adobe Photoshop و Illustrator، تصویر، آیکن، لوگو، پوستر و سایر عناصر گرافیکی را طراحی میکنند.
در دنیای طراحی گرافیک، شاخههای مختلفی با کاربردهای خاصی وجود دارند. این شاخهها شامل طراحی هویت بصری، تصویرسازی، طراحی لوگو، موشن گرافیک، طراحی بسته بندی و … میشوند. هر یک از این شاخهها نیازمند مهارتها و دانش خاصی هستند.
لینک مرتبط: آگهی های استخدام طراح گرافیک
وظایف و مسئولیتهای طراح گرافیک
- انتخاب و ترکیب رنگها و فونتها به منظور ایجاد هماهنگی و شناخت برند
- طراحی محتوای بصری برای کتابها و مجلات
- طراحی لوگو، کارت ویزیت، ست اداری، تراکت و…
- طراحی پست، بنر و سایر محتواهای گرافیکی در شبکههای اجتماعی
- ایجاد تصاویر و لی اوت (طرح بندی) با دست یا با استفاده از نرم افزارهای طراحی
- هماهنگی و همکاری با تیمهای بازاریابی، توسعه و سایر اعضای تیم برای اجرای پروژهها
- نمایش آمار و اطلاعات دیگر به صورت گرافیکی
تغییر مسیر شغلی به طراح گرافیک
افرادی که قصد تغییر شغل دارند، اگر پیشتر مشغول کار کردن در یکی از حوزههای زیر باشند، میتوانند فرآیند تغییر شغل را راحتتر از دیگران پشت سر بگذارند.
- تصویرگر
- طراح چاپ
- مدیر هنری
- طراح داخلی
- تدوینگر ویدیو
- طراح رابط کاربری
چگونه طراح گرافیک شویم؟
1- برای ورود به شغل گرافیست، الزامی برای تحصیل در رشته گرافیک وجود ندارد. شما میتوانید برای یادگیری مهارتهای پایه، با نرمافزارهای گرافیکی مانند Adobe Photoshop، Illustrator یا CorelDRAW آشنا شوید. این مهارت را میتوانید با شرکت در دورههای آنلاین یا دورههای آموزشی گرافیک که توسط آموزشگاهها و نهادهای مختلف برگزار میشوند، کسب کنید.
2- هنگام شرکت در دوره یا پس از اتمام آن، سراغ موقعیتهای کارآموزی جهت تسلط بر اصول طراحی گرافیکی، شامل استفاده از رنگها، ترکیبات، اندازه گیری و انتخاب فونت بروید
3- یک حوزه تخصصی در شغل گرافیست مانند طراحی لوگو، طراحی رابط کاربری، موشن گرافیک و … را انتخاب کرده و دانش و مهارتهایتان را در آن زمینه تقویت کنید.
4- برای ساخت نمونه کار به عنوان یک طراح گرافیک، با ایجاد یک پروژه چالش برانگیز و نشان دادن مهارت خود در اصول طراحی و تواناییهای نرم افزاری شروع کنید.