راهنمای شغل کارشناس بازرگانی
بهعنوان یک کارشناس بازرگانی، شما میتوانید در طیف وسیعی از شرکتهای تولیدی، تجاری و خدماتی در بخشهای دولتی و خصوصی مشغول به کار شوید.
از شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی گرفته تا واردکنندگان گوشیهای تلفن همراه، یک کارمند بازرگانی میتواند در حوزههای مختلفی مشغول به فعالیت شود. در حقیقت امکان فعالیت در صنایع مختلف ازجمله صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، برای این گروه از نیروهای کاری وجود دارد.
برخی از شرکتها با ذکر عناوین شغلی مانند کارشناس بازرگانی خارجی، کارشناس بازرگانی داخلی، کارشناس صادرات، کارشناس واردات و کارشناس تأمین و خرید کالا در آگهیهای استخدامی خود، حوزه فعالیت کارمند بخش بازرگانی را بهطور دقیق مشخص میکنند. به همین دلیل ممکن است برخی از مهارتها و وظایف از یک موقعیت شغلی به موقعیت دیگر، متفاوت باشد.
معمولا یک روز کاری کارشناس بازرگانی با جستجو برای یافتن بهترین تأمین کنندگان داخلی و خارجی شروع میشود.
لینک مرتبط: مقالات راهنمای شغلی
او باید فهرستی از قیمت کالاها یا خدماتی را که فروشندگان یا تأمین کنندگان مختلف ارائه میدهند، تهیه کند. درنتیجه، پیدا کردن کالاهای باکیفیت و مقرونبهصرفه، یکی از اصلیترین وظایف کارشناس امور بازرگانی خواهد بود.
در گام بعدی کارشناس امور بازرگانی باید با تأمین کنندگان هدف وارد مذاکره شود. در صورت انجام مکاتبات و مذاکرات خارجی، یک کارشناس امور بازرگانی باید به زبان شرکا و مشتریان خارجی خود مکاتبه کرده یا وارد مذاکره شود. به همین دلیل آشنایی با زبانهای خارجی مانند زبان انگلیسی، یکی از الزامات شغلی در این حوزه است.
در صورت دستیابی به نتیجه دلخواه، کارشناس امور بازرگانی باید مشخصات محصولات یا خدمات، لیست قیمتها و مشخصات تأمین کنندگان را جهت دریافت تأییدیه خرید و ثبت سفارش، به مدیریت یا مدیر بازرگانی شرکت ارائه دهد. این در حالی است که نظارت بر فرآیند خرید از زمان ثبت سفارش تا ذخیرهسازی محصولات خریداریشده در انبار، بر عهده کارشناس بازرگانی خواهد بود.
همچنین، کارشناسان بازرگانی باید در قالب گزارشات دورهای مانند گزارشات هفتگی یا ماهانه، گزارشی از وضعیت سفارشات اخیر را به مدیریت ارائه دهند. یک کارشناس امور بازرگانی بهمنظور تسهیل فرآیند خریدوفروش کالا، کاهش هزینههای جانبی و کاهش زمان دریافت کالا، باید همواره از جدیدترین شرایط و قوانین مربوط به صادرات و واردات کالا آگاه باشد. درنتیجه مطالعه مستمر قوانین مربوط به حمل کالا، بیمه و ترخیص کالا، جزء وظایف اصلی یک کارشناس امور بازرگانی است.
لینک مرتبط: آگهی های استخدام کارشناس بازرگانی
وظایف و مسئولیتهای کارشناس بازرگانی
- انتخاب بهترین تأمین کننده
- تهیه مدارک لازم برای فروشندگان خارجی
- تهیه و بررسی اسناد مرتبط با حمل کالا
- مذاکره با تأمین کنندگان داخلی و خارجی و دستیابی به توافق
- پیگیری و نظارت بر سفارشات و قراردادها
- پیگیری برای اخذ مجوزهای لازم
- برنامهریزی برای انجام خرید مطابق با درخواستهای تأیید شده
- بررسی قوانین مرتبط با واردات، صادرات، حمل، بیمه و ترخیص کالا
- محاسبه زمان انتظار (Lead Time) برای تأمین کالاها
- کنترل هزینههای خرید
- آمادهسازی گزارشهای مناقصات
- ارائه گزارشهای دورهای درباره سفارشات به مدیریت
- بایگانی مکاتبات، بخشنامهها، فایلها و گزارشها
تغییر مسیر شغلی به کارشناس بازرگانی
افرادی که قصد تغییر شغل دارند، اگر پیشتر مشغول کار کردن در یکی از حوزههای زیر باشند، میتوانند فرآیند تغییر شغل را راحتتر از دیگران پشت سر بگذارند.
- کارشناس امور قراردادها و مناقصات
- کارشناس فروش و بازاریابی
- شغل کارشناس امور مشتریان
- کارشناس خرید و تدارکات
چگونه کارشناس بازرگانی شویم؟
1- برای اینکه در شغل کارشناس بازرگانی مشغول به کار شوید، باید حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی داشته باشید. در صورت داشتن تحصیلات دانشگاهی مانند مدرک کارشناسی در رشتههای مدیریت بازرگانی، مهندسی صنایع و MBA، شانس بیشتری برای کاریابی در این حوزه خواهید داشت.
2- گذراندن دورههای مرتبط با حوزه بازرگانی مانند دورههای «آشنایی با مدیریت خرید، تدارکات و قراردادهای داخلی» و «آشنایی با تهیه و تنظیم قراردادهای بازرگانی بینالمللی» در مراکزی مانند مرکز آموزش بازرگانی و سازمان مدیریت صنعتی ایران، تأثیر مثبتی بر نظر کارفرمایان دارد.
3- در گام بعدی باید تجربه کاری به دست آورید. شما میتوانید در یک شرکت بهعنوان کارآموز یا کارشناس بازرگانی بدون سابقه کار مشغول به کار شوید. همچنین، برخی از شرکتها برای استخدام کارشناس یا کارمند بازرگانی، دوره آزمایشی 1 تا 3 ماهه را در نظر میگیرند.