راهنمای شغلی کارشناس فروش

راهنمای شغلی

راهنمای شغل کارشناس فروش

کارشناسان فروش می‌توانند در صنایع مختلف و در هر شرکت یا کسب‌وکار کوچک و بزرگی کار کنند. یک کارشناس فروش ممکن است به فروش محصولات شرکت‌های بزرگی مانند صنایع خودروسازی و لوازم ‌خانگی کمک کند و یا به فروش خدماتی مثل پک‌های آموزش زبان و نرم‌افزار یا محصولات خرده‌فروشی بپردازد.

روزهای کاری یک کارشناس فروش متنوع بوده و می‌توان گفت که هیچ دو روز آن دقیقا یکسان نیست. معمولا این فرد به‌صورت روزانه با افراد جدیدی ملاقات می‌کند و به تبلیغ و فروش محصولات در مکان‌های مختلفی مشغول است. بسته به محل کار، ممکن است نیاز باشد یک کارشناس فروش برای تبلیغ محصولات یا خدمات، به شهرها و یا حتی کشورهای مختلفی سفر کرده و یا در نمایشگاه‌های تجاری و رویدادهای مرتبط شرکت کند.

لینک مرتبط: مقالات راهنمای شغلی

راهنمای شغل کارشناس فروش

معمولا روز کاری یک کارشناس فروش با چک کردن ایمیل‌های کاری و بررسی لیست وظایف روزانه شروع می‌شود. یکی از وظایف روزانه کارشناس فروش، تماس با مشتریان قبلی برای پیگیری وضعیت سفارشات یا خدمات و گفت‌وگو با مشتریان جدید برای معرفی محصولات و خدمات شرکت است. علاوه بر این، کارشناسان فروش در طول روز، جلساتی را هم با سازمان‌ها و مشتریان مختلف برای بستن قرارداد و تعیین جزئیات و شرایط همکاری برگزار می‌کنند. این جلسات و گفت‌وگوها می‌توانند با روش‌های مختلفی مانند تماس تلفنی، تماس آنلاین یا جلسه حضوری انجام شوند.

کارشناس فروش در صورت کار با یک تیم فروش، ممکن است مسئولیت استخدام کارشناس فروش و همکاران فروش جدید و آموزش به آن‌ها برای انجام صحیح وظایف خود را نیز بر عهده داشته باشد. بخشی از فعالیت یک کارشناس فروش هم به جلسه با تیم‌های دیگر برای حل مشکلات مشتریان و یا جلسه با مدیران فروش و مدیران رده بالاتر برای ارائه گزارش کار هفتگی، ماهانه، فصلی یا سالانه اختصاص دارد.

لینک مرتبط: آگهی های استخدام کارشناس فروش

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس فروش

  • تلاش برای فروش بیشتر با استفاده از روش‌های مختلف مانند تماس و شبکه‌های اجتماعی
  • تماس با مشتریان قبلی برای پیگیری وضعیت سفارشات یا خدمات
  • تماس با مشتریان جدید برای معرفی محصولات و خدمات با استفاده از روش‌های مختلف
  • انجام تحقیقات جامع درباره بازار هدف و به اشتراک‌گذاری یافته‌ها با تیم فروش
  • ارائه پیش‌بینی‌های دقیق برای فروش و تعیین منابع موردنیاز برای رسیدن به این اهداف
  • مذاکره با سازمان‌ها و مشتریان برای توافق، بستن قرارداد و تعیین جزئیات و شرایط همکاری
  • ارائه گزارش‌های دقیق فروش ماهانه، فصلی و سالانه به مدیران

تغییر مسیر شغلی به کارشناس فروش

افرادی که قصد تغییر شغل دارند، اگر پیش‌تر مشغول کار کردن در یکی از حوزه‌های زیر باشند، می‌توانند فرآیند تغییر شغل را راحت‌تر از دیگران پشت سر بگذارند.

  • مسئول روابط عمومی
  • کارشناس امور مالی
  • کارشناس بازاریابی
  • کارشناس خدمات مشتری
  • روانشناس
  • اقتصاددان

چگونه کارشناس فروش شویم؟

1- برای ورود به این شغل، ابتدا باید لیسانس خود را در یکی از رشته‌های مرتبط مانند مدیریت بازرگانی یا مدیریت مالی دریافت کنید. البته ممکن است برخی از موقعیت‌های شغلی این حرفه نیاز به تحصیلات دانشگاهی نداشته باشند؛ اما بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند کارشناسان فروش، دارای مدرک لیسانس باشند.

2- در موقعیت‌های شغلی سطح ابتدایی حوزه فروش مانند نماینده فروش مشغول به کار شوید و تجربه حرفه ای در این زمینه به دست آورید.

3- از طریق ارتباط با متخصصین حوزه فروش، شبکه‌سازی کنید و شانس خود را برای استخدام به‌عنوان کارشناس فروش افزایش دهید.

4- پس از کسب تجربه و مهارت‌های لازم و با کمک متخصصین این حوزه، برای شرکت‌ها رزومه ارسال کنید و به‌عنوان کارشناس فروش، مشغول به کار شوید.